NEW ISRAELI OPERA TEL AVIV israel


Peter Grimes by Benjamin Britten, redirector Kristiina Helin/original director for Finnish National Opera by David Radok, 2003.


Yleisöosaston mielipidesivun kirjoitus:
Kulttuuri|KESKUSTELUA

Kävitkö katsomassa Trubaduurin lämmityksen?


Oopperoiden uusintaensi-illoissa ei ole ohjaajan panosta, huomauttaa Kristiina Helin. Hän kommentoi Veijo Murtomäen äskeistä ooppera-arviota.
12.9.2003 3:00
Oopperasyksyn uusintaensi-iltoja arvioidessaan Veijo Murtomäki totesi Trubaduurin ohjauksen hieman väsähtäneeksi (HS 6.9. link {ETR=tl;HS20030906SI1KU037rj.jtun.;all;hesa}). En tiedä, kuka Il Trovatoren oli näyttämölle lämmittänyt, mutta lämmitykset ja uudelleenohjaukset, jotka kuuluvat oopperatalojen arkeen, ovat muodostumassa ohjaajien painajaisiksi.

Kun joku esitys esitetään uudelleen vuosien kuluttua ensi-illasta, saattaa alkuperäisestä miehityksestä yli puolet olla uusia laulajia. Produktiot kuitenkin ainoastaan asemoidaan paikoilleen eikä ohjaajaa enää käytetä. Asemoinnissa etsitään laulajille paikat ja kulut näyttämölle ja pois.

Ennen vanhaan tämä alkuasemointi kuului kapellimestarille, muuta ohjausta ei ollut. Tänä päivänä oopperaohjaajan työpanos on tärkeä osa produktiota, mutta tuntuu siltä, kun markkinatalous olisi ajamassa ohjaajat takaisin "keskiaikaan". Ohjaajan tai assistentin pitäisi saada mahdollisimman korkeatasoinen esitys mahdollisimman vähällä harjoitusajalla eli ainoastaan asemoinnilla.

EI OLE IHME, että vallalla oleva käsitys on se, että uupperan ohjaajaksi kelpaa kuka tahansa musiikin parissa häärivä, koska asemointiin ei paljon näkemystä tarvita, organisaatiokykyjä kyllä. Ohjaajiksi kouluttaudutaan Suomessa assisteerauksen kautta, ikään kuin oppisopimuskoulutuksella.

Oopperaohjaajan työ kuitenkin tarkoittaa aivan samaa kuin teatteriohjaajan työ. Sen lisäksi tulee kaikki, mikä liittyy musiikkiin. Koulutus ammattiin olisi paikallaan ja sitä kautta lisääntyvä tietoisuus oopperaohjaajan työstä.

Ympäri maailmaa on yleistymässä käytäntö, jossa valmiita oopperaohjauksia vuokrataan talosta taloon. Ohjaajaa ei tarvita, ainoastaan assistentti, joka on työskennellyt ohjaajan kanssa. Lavastus ja puvustus vuokrataan.

TEIN VIIME VUONNA Israelin valtionoopperaan tällaisen uudelleenohjaustyön, jonka Suomen Kansallisooppera oli sille vuokrannut. Koko taiteellinen työryhmä oli uusi.

Heräsi kysymys, missä määrin revival director eli uudelleenohjaaja, toteuttaa alkuperäistä ohjausta ja onko se edes mahdollista, koska ohjauksen muodostavat ihmisten suhteet toisiin ihmisiin, eivät huonekalut ja asemat.

Millaisen taiteellisen lopputuloksen yleisö saa, riippuu siitä, kuinka paljon oopperatalo luottaa uudelleenohjaajan ohjaustaitoihin. Jos hänet laitetaan orjallisesti asemoimaan, esitys on todennäköisesti pystyyn kuollut; jos taas riittävä harjoitusaika taataan, tulos voi olla erinomainen.

En haluaisi olla sen ohjaajan asemassa, jonka työtä väännetään torsoiksi, joissa lopulta ei ole jäljellä muuta kuin alkuperäisen ohjaajan nimi käsiohjelmassa.

Lämmityksiä tulee olemaan yhä enemmän, mutta rehellisyyden nimissä, jättäkää ohjaustyö lämmityksissä arvostelematta, sitä ei niissä ole ja se olisi yleisönkin hyvä tietää.

Kristiina Helin
ohjaaja
Helsinki



HHELLMAN12.10.2002 3:00
Teknisen henkilökunnan ja kuoron lakko lykkäsi Israelin uuden oopperan viime maanantaiksi kaavaillun Peter Grimesin ensi-illan.

Benjamin Brittenin säveltämän oopperan oli ohjannut suomalainen Kristiina Helin.

"Solistien saaminen produktioon oli poliittisen tilanteen takia äärimmäisen hankalaa. Siksi on sääli, että hanke lopulta kaatui talon sisäisiin ristiriitoihin", harmittelee Helin. Hän pelkää, että Tel Avivissa toimiva ooppera joutuu peruuttamaan koko kautensa.

Israelin uusi ooppera vieraili kaksi vuotta sitten Savonlinnan oopperajuhlilla, ja Savonlinna teki viime vuonna vastavierailun Tel Aviviin.

Kenraaliharjoituksiin ehtinyt Peter Grimes perustui David Radokin Kansallisoopperalle 1998 tekemään produktioon, jossa Helin toimi apulaisohjaajana.








Kristiina Helin © 2019
︎
BACK TO TOP


︎
helinkristiina@gmail.com

Tel. +316-16896774
Skype: helin.kristiina